Nya långlinjer med Norwegian vintern 2015/16, hur tänker de?
Norwegian har nu nästan fått hälften av alla Boeing 787 de beställt. I höst kommer den sista 787-8 och från och med 2016 kommer det att levereras plan av typen 787-9. Detta är större och mer bränsle effektivt och det faschinerade mig att de inte bara beställde dem modellen.
Med 8 flygplan kan man flyga till fler destinationer, och igår (21/4-15) så släppte de tre nya destinationer. Dessa destinationer är St. Croix, San Juan och Las Vegas, alla destinationer i USA. Vilket är tråkigt, dessa två nya linjer kommer främst användas av charterbolag och kan knappt ses som reguljära:
(1 står t.ex. för måndag)
ARN-JFK 1,3,5 17:55-20:30
JFK-ARN 1,3,5 22:30-11:45 (+1)
ARN-BKK 2,4,7 13:35-06:35 (+1)
BKK-ARN 1,3,5 9:35-16:20
ARN-LAS 6 13:45-15:25
LAS-ARN 6 17:25-12:30 (+1)
ARN-SJU 2 16:00-21:40
SJU-ARN 2 23:40-13:55 (+1)
ARN-FLL 4,7 16:00-20:30
FLL-ARN 4,7 22:00-12:55 (+1)
Dessa kommer flygas från i början av november och enbart någongång i veckan. Detta är just eftersom att de har en stor mängd destinationer som måste flygas från fyra hubbar. Detta är ju både det positiva och negativa med Norwegian. Att många flygplatser får nya destinatinoner men att de från flygplatsens vy inte räknas som en reguljär linje.
Swedavia och Connect Sweden har utalat sig om att det krävs fyra flyningar i veckan för att de ska se linjen som reguljär och att den ska räknas som ett tillskott. Detta betyder alltså att ingen linje som Norwegian flyger från Arlanda "räknas". Connect Sweden som är ett organisation som främjar linjer till Arlanda har en topplista där många asiatiska destinationer ligger på topp. Det finns sannerligen underlag för en linje till t.ex. Shanghai, Singapore och Tokyo, men varför flyger inte Norwegian dit?
Kollar man på Norwegians linjer ser man att alla utom Bangkok linjen är till USA. Det komiska är att de flesta (tyvärr förutom dem på västkusten) flygs från Stockholm året runt. Detta är komiskt eftersom chefen Björn Kjos ständigt sagt att Arlanda ska bli hubben mot öst. Min fråga är då var de linjerna är någonstans.
En anledning till deras frånvaro kan vara att Norwegian inte får flyga över Ryssland eftersom att Ryssland inte tillåter när deras bolag i Norge hyr planen från deras bolag på Irland. Detta gör det iprincip omöjligt att flyga till destinationer i östra Asien. Jag är osäker på om detta har någon kortsiktig lösning men är försiktigt positiv.
Kollar man på flygschemat från Stockholm kan man lista ut att det finns flera hål i schemat som är längre än 24 timmar. Ja, vissa kanske kommer användas till service och underhåll av planen men det är för många för att bara använda dessa till det ändamålet. Detta skulle indikera att bara Arlanda kommer att få någon linje som inte ännu släppts, kanske en linje till Asien?
Denna bild visar alltså vinterlinjerna från Stockholm nästa vinter.
Denna karta visar de förmodade sommarlinjerna nästa år, mycke likvärdigt från detta år.
Denna karta visar de "dröm" linjer som Norwegian kan komma att börja flyga mot Asien i vinter.
//SSpotter - Simon
0 kommentarer