Kan Norwegian har läckt sina framtida planer?
Denna karta kommer från Norwegians kvartalsrapport i år och skulle mycket väl kunna vara vilka nya långlinjer de planerar att öppna under de kommande året. Detta är säkert ingen exakt bild men kan kanske på ett ungefär ge oss information om vad Norwegian vill flyga i framtiden. Eller så har kartan ingen betydelse alls men jag anser att för mycket stämmer för att detta så skulle vara fallet och de gråa sträckade linjerna indikerar en framtid linje.
Vi kan gå igenom denna karta, hub för hub.
Los Angeles
Norwegian har meddelat att de ska öppna en bas (eller hub) för sin personal här vilket är förståeligt när vi ser denna karta. De vill enligt denna karta öppna två linjer därifrån, en till Sydamerika och en till Spanien.
LAX-SCL (Santiago)
LAX-BCA
Miami
Den ända linje som är uppseende väckande från denna bas är linjen till Sao Paulo. Det är faschinerande att Norwegian ger sig in på USA-Sydamerika linjer.
MIA-MAD
MIA-GRU
Barcelona
Norwegian har faktist redan sagt att denna stad ska bli en hub för linjer till Afrika vilket de verkligen visar med denna karta. Det är logiskt att detta blir en hub till Afrika eftersom att den ligger bäst placerad i Europa så att man slipper ta omvägar för att byta flyg. Men de flyger även till Asien eftersom att Iberia har utelämnat denna trafik och att de flesta idag flyger via en mellanlanding till Asien.
BCA-LAX
BCA-CPT
BCA-JNB
BCA-PEK
BCA-PVG
BCA-HKG
London
Denna stad kan man se som en vinnare om detta är Norwegians framtidsplaner. De kommer både få fyra linjer till Afrika, en till Sydamerika och två till Asien, antagligen på grund av dess otroliga marknad och upptagningsområde.
LGW-SCL
LGW-CPT
LGW-JNB
LGW-NBO (Nairobi)
LGW-DAR (Dar es Salaam)
LGW-PEK
LGW-PVG
Oslo
Faschinernade nog får inte hemma nationen en ända linje i denna framtidsvision vilket kan tyckas vara lite otroligt. Men Oslo har redan fått en stor del av all Amerikansk trafik vilket få av dessa baser har. Oslo ligger även bäst till för byten mot USA.
Köpenhamn
Köpenhamn får ett tillskott på två linjer i Asien, dessa linjer flygs redan av SAS och detta kan endast anses som en kamp direkt emot SAS.
CPH-PKG
CPH-BKK
Stockholm
Sist men inte minst kan vi se att Norwegians planer om att göra Stockholm till porten mot öst kan införträffas. I denna vision får Stockholm flest linjer till Asien vilket jag anser att Norwegian gör rätt i eftersom att Sverige ligger bäst placerat som en transit ort.
ARN-PEK
ARN-PVG
ARN-HKG
ARN-SKG (Ho Chi Minh)
ARN-NRT
ARN-NBO
Dessa destinationer kommer förmodligen bli hubar:
Madrid
Här ser vi att Norwegian fokuserar på Sydamerika vilket är helt logiskt från denna destination. De kommer förmodligen öppna en personalbas men det kan bli att personalen aldrig blir stationerade där utan att de flygs in (likt vid Stockholm).
MAD-SSA (Salvador)
MAD-GRU (Sao Paulo)
MAD-EZE (Buenos Aires)
MAD-SCL
MAD-JFK
MAD-MIA
Kapstaden
Jag tror denna ort blir en hub eftersom att den har en mängd linjer till destinationer som egentligen inte är Norwegians hubar idag. De kommer öppna flera linjer till olika världsdelar från denna destination.
CPT-JFK
CPT-MIA
CPT-GRU
CPT- PEK
0 kommentarer