Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

En julflygning för att hitta de bästa ekonomisätet i Emirates 777-300ER.

13:41:00 Unknown 0 Kommentarer: Kategori: , , , , , , , , , , , ,


--- Klicka här för att läsa en utförligare rapport på engelska ---

--- Klicka här för att se min film vid landningen i Kapstaden ---



Flight nr. 1: EK157
Flygplan: Boeing 777-300ER  Reg.: A6-ENQ
IFE: ICE Widescreen (Latest version with a touchscreen remote)
Route: ARN-DXB
ETD: 13:30
ETA: 22:55
Seat: 19K


Flygplatsen: Arlanda International Airport


Den 25 December 2014 bar det av för mig och min familj till Sydafrika. Vi skulle vara i Sydafrika i ungefär 2 veckor. Vi valde efter en prisjämförelse Emirates via Dubai och jag tänker nu redogöra för er om vår flygresa.



Inchekningen på Arlanda är riktigt tom idag, kanske inte så konstigt med tanke på dagen. Det är däremot fullt på Emirates inchekning och jag får vid en diskussion med flygplatspersonal reda på att planet är överbokat. Ett sällskap om två ombeds att resa via Amsterdam.


Den stora Taxfree butiken på Arlanda är mycket trevligt med ett bra sortiment. Dock så är inte priserna de mest konkurrenskraftiga. 


Vi leds genom en säkerhetskontroll upp till den övre våningen på F-piren, finns ett litet utbud av affärer så jag rekommenderar att man handlar det man vill ha innan. 

Jag vill nämna att de kollar boarding-passen innan man går in i vänthallen. Detta underlättar ombordstigningen signifikant. De har även delat in planet i zoner som underlättar för alla.


Planet avgår från Gate F-62 i relativt god tid. Vi välkommnas artigt och guidas till våra platser. 


Under dessa två flyg har jag försökt att hitta de bästa Ekonomi-sätena. Jag valde under den första flygningen säte 19K av några anledningar. 

+ Detta säte är i den främre kabinen med endast fem rader. Detta för att resan ska kännas mer intim. 
+ Fördelen med denna kabin är även att maten serveras först och att man kan komma av relativt snabbt. 
+ Detta var ett bra säte med standard mått och utsikt över vingen. 

- Det ända negativa skulle kunna vara det lite högre motorljudet.


Dessa säten i den främre kabinen (dock inte rad 18 utan fönster) kan starkt rekommenderas om du flyger med denna modell och detta bolag. De uppfyllde alla de förväntningar jag hade.

Flygningen (Mat och Service): Emirates EK158

Vi lyfte strax efter tidtabell från 01L på Arlanda. Under natten hade det fallit snö och temperaturan hade sjunkigt rejält. Detta ledde till att vi blev tvugna att avisa planet och min ruta blev täckt av en vätska under start. Detta hindrade mig från att filma starten. 


Man fick standard hörlurar för ekonomi men även tre lappar som man ka sätta på sätet när man sover. Dessa indikerar om man vill bli väckt vid mat respektive försäljning av taxfree. Rolig detalj!

De delade innan start ut varma handdukar, vilket är ett mycket trevligt inslag och detta gör att man känner sig fräsch och nyvaken.


Efter en mjuk och trevlig start svängde vi öster ut.

Efter start delade de ut små och fina menyer:


Jag valde kycklingen som varmrätt.

Men innan vi fick maten serverade de en liten påse med snacks och tillhörande dryck. Trevligt bemötande av personalen! Det röda vinet var dock iskallt men kompenserades av det generösa utbudet av spritsorter som var imponerande. 

Maten vi blev serverade:

Jag blev verkligen positivt överraskad över maten! Den var så god. Kycklingen med parmesan och pesto topping var smakrik och saftig medan den inbjudande polentan var ett bra tillbehör. De vitlöksfrästa bönorna var smakrika och riktigt goda. Man ville till och med har mer av den.


Förrätten var potatissallad med rökt lax enkelt förklarat. Det smakade precis som man förväntade sig och var riktigt fräscht.

Efterrätten var en vaniljpannacotta med hallonsylt och någon form av kanel-crunch. Riktigt fräsht och underbart gott! 


Det ända negativa jag kan komma med är att brödet var tråkigt. Sammanfattningsvis vill jag säga att lunchen på denna flygning var ett stort plus (smakade även av lammet som var fantastiskt).

Entertainement Systemet:

Efter maten fick jag tid till att använde ICE Widescreen i större utsträckning. Detta system är mycket bra, kanske det bästa jag varit med om. Det är inte bara det otroliga utbudet av ungefär 600 filmer men också den otroliga funktionaliteten.

Handkontrollen som vi hade bestod främst av en touchscreen eftersom att detta är den senaste varianten av ICE. Denna kunde användas som en extra skärm. Jag gjorde så att den visade en karta medan jag kollade på film.


Menyerna var mycket enkla att manövrera och systemet hängde sig aldrig utan flöt på bra. Man kan dock inte se film på kontrollen, det är dock inget jag ser skulle kunna förbättra elhetsupplevelsen. Jag måste dock säga att jag älskar den otroligt stora skärmen och önskade att Emirates kunde ge bättre information om vilka flygplan som har det och vilka som har de äldre systemen. 


Men deras IFE kan jag nog klassa som världsledande efter att ha prövat både Turkish Airlines och Qatar Airlines.

Ungefär en timme innan vi skulle landa blev vi serverade vaniljglas vilket jag tycker var ett riktig roligt mellanmål som fler flygbolag borde servera.


Landningen gick bra efter att vi snurrat över arabiska havet i 10 min. Vi ankom strax före tidtabell och kaptenen som varit otroligt trevlig hela resan noterade att temperaturen var 23 grader på kvällen. Synd att vi inte skulle stanna i Dubai.

Vi ankom till gate G17 som var en remote-gate. Det tog ett bra tag innan vi kom in till "Concorse B".



Flygplats: Dubai International Airport

Jag hade alldrig varit på Dubais flygplats innan detta så jag som flygentusiast var exalterad över hur terminalen skulle se ut. Det både överträffade mina förväntningar och gjorde mig besviken. 


Det var ett otroligt utbud i den delen av terminalen som jag var i "Concorse B". Vårt sällskap gick igenom hela terminalen ett pa gånger och jag fachinerades av deras sätt att bygga terminalen. Hur terminalen bestod av åtskilliga våningar över och under jord. Samt hur man lyckats trycka in ett makalöst shoppingstråk och gater utanför det. 


Det som gjorde mig lite besviken var "Concorse C" som inte alls var lika bra som förväntant, utan ganska tråkig. Hela flygplatsen var ganska ocharmig, med kallt ljus, stora affärer och mycket folk. Men det är kanske det man ska förvänta sig av en sådan stor hub.

Vi åt på Cosí som inte alls motsvarade våra förväntningar och den resturangen kan inte rekommenderas.


Flight nr. 2: EK772
Flygplan: Boeing 777-300ER  Reg.: A6-EGB
IFE: ICE Widescreen (Old version)
Route: DXB-CPT
ETD: 04:00
ETA: 11:40
Seat: 46A


Efter väntan i Dubai så gick vi på vår andra flight 45 minuter före avgång. Man leddes ner en våning där ombordstigningen på planet skulle ske. Det blev en ganska kaosartad ombordstigning eftersom att personalen var otydlig med vilka som fick gå ombord när.


Under dessa två flyg har jag försökt att hitta de bästa Ekonomi-sätena. Jag valde under den första flygningen säte 46A av några anledningar. 

+ Otroligt benutrymme (Rad 46A/B/J/K).
+ Mer axelutrymme (Rad 46-50A/B/J/K).
+ Bredare gång brevid sätet.

- Serverad mat sist.
- Toalettkö nästintill sätet.


Jag kan sammanfatta det med att alla säten efter rad 46 mot fönstrerna (A/B/J/K) har bättre axelutrymme, medan rad 46 har extra benutrymme. Man måste dock kompromissa med att man inte kan fälla armstöden och att skärmen framför är aningen felvinklad. Detta är dock inget jag kan klaga på i större utsträckning. Jag skulle dock välja dessa säten framför rad 19 etc. om jag fick välja igen.

Flygningen (mat och service): Emirates flight EK772

Vi lyfte efter lite tid på taxibanan ut mot havet och gjorde en underbar vändning runt över Dubai. Vi satt på vänster rida och fick se hela Dubais skyline.



Vi fick samma hörlurar och en handduk som under första flygningen även på denna flygning. Den största skillnaden var att fick ett litet kit med strumopor ögonmask och tandhygienskit. På sätet låg också en filt och kudde, precis som förra flygningen.

Innan start delade de ut vår meny. Vi skulle först få en macka och kakor och sedan innan landning frukost. Det är riktigt bra att de inte serverade den stora måltiden först eftersom att de flesta ville sova.


Vi blev snabbt och hastigt serverade en macka och strax efter något att dricka. 

Mackan var godare än den såg ut, med ganska mild och fin smak. Kalkonen var riktigt god och i tjockare skivor. Inget sensationellt, men en bra macka. Kakorna slank också ned utan problem.



Jag kan dock tycka att de kanske borde haft en extra servering av vatten innan de flesta somnade, men det var inget de gjorde. 

Entertanament Systemet:

Innan jag planerade att somna så lekte jag lite med skärmen framför mig. Det var en mycket trevlig upplevelse totalt sett. Det flöt på bra och var nästan lika bra som förra flygningen. Och det fanns ett identiskt utbud av filmer vilket skapar en bra helhets känsla. 


Det har systemet som är Widescreen, men inte har touchkontroll är Emirates näst sensate och kan jämföras med de flesta konkurrenters även om Emirates senaste verision är världsledande.


(Jag prövade på hemvägen från CPT deras äldsta system, IFE "non-widescreen" och då kunde man verkligen upplava skillnad. Skärmarna var minder och hade sämre konrtast samtidigt som utbudet av filmer var mindre. De två versionerna av IFE-widescreen är defenitivt ett snäpp bättre)

Man kunde inte se något märkvärt på den lilla skärmen som fanns på kontrollen utan mer vad som visades att det stod på den stora skärmen. Jag kan dock tycka att man morde kunna göra mer med kartan tex. panorera in och ut själv, byta vy etc. Annars är systemet mycket bra.

Till den andra måltiden, frukosten så valde jag "Mushroom Omelett".


Frukosten som serverades var god. Kan inte säga att den var exeptionell på något sätt men det smakade okej. Jag vill dock nämna att påläggen eller grönsakerna såg oaptitliga ut och att korvarnas koncisitens var obefintlig.


Det kan anmärkas att dryckerna serverades efter maten vilket jag kan tycka är lite konstigt. Jag vill ge personalen beröm för den otroliga effektiviteten under serveringen.


Vi kom fram till Kapstaden strax före utsatt tid och landade på bana 19. Det gick smidigt genom passkontrollen och vi fick bagaget direkt efter att vi kommit till ankomsthallen. Efter en kort tur kom vi ut till hyrbilsstället och vi var snart på de Sydafrikanska vägarna.



Sammanfattningsvis kan jag säga att det var bättre än förväntat!

//SSpotter - Simon



0 kommentarer