Qatar, Emirates och Etihad har Sverige i sikte, är A380 det nya skotet?
Arlanda har under de senaste åren haft ett välbehövligt tillskott av långlinjer. Norwegian har till en stor del bidragit med detta. Men de flesta linjer som Norwegian startat har gått väster och inte öster ut som många tidigare trott. Destinationer i Asien har lyst med sin frånvaro och idagens läge finns bara två destinationer; Bangkok och Peking. Detta har flera flygbolag dragit stor nytta av, inte minst Finnair som med sin genväg till Asien har en stor markanadsandel av de svenska Asien resorna.
Nu har flygbolagen i mellanöstern sätt denna lucka i kapaciteten och börjat flyga på Arlanda. Qatar var det första flygbolaget från Mellanöstern att börja flyga på Arlanda. Det kan dock diskuteras om Iran Air eller Turkish Airlines inkluderas i denna grupp. Dock så är det en ganska liten del av passagerarna med Iran Air som flyger transfer, men ett stort antal av Turkish Airlines resenärer ofta byter flyg.
Jag vill diskutera lite om expansions möjligheter för flygbolagen i Mellanöstern:
Detta flygbolag har flygit en längre tid på Arlanda och har idag en relativt hög kapacitet med månda anslutningsflyg. Detta flygbolag ligger lite närmare den de andra nämnda flygbolagen och flyger därför med narrowbody-flygplan till Stockholm. Detta tillåter dem att ha fler dagliga flygingar än Emirates för exempel. För tillfället flyger dem:
TK1791 IST2110 – 2325ARN A320 D
TK1793 IST1345 – 1620ARN A321 D
TK1795 IST0835 – 1110ARN A321 D
TK1792 ARN0715 – 1135IST A320 D
TK1794 ARN1210 – 1625IST A321 D
TK1796 ARN1720 – 2145IST A321 D
Under den senaste tiden har de dock använt en Airbus A330-200 på TK1793/95. Detta kan ses som att de har ganska bra beläggning. Det negativa med Turkish Airlines är att de inte har samma IFE på alla sina flygningar. De senaste A321orna har ett riktigt trevligt IFE installerat, men vissa äldre A321or och alla A320 flygplan har inte dessa system. Från en positiv synvinkel så har Turkish Airlines mer anslutningsmöjligheter eftersom man kan ankomma till Istanbul 3ggr om dygnet, en flygplats som dock är lite överbefolkad.
Expansions möjligheterna ligger som jag ser ligger i större flygplan och inte fler frekvenser. Med tre frekvenser om dagen täcker de in de största delarna av kapaciteten. Men mönstret med de återkommande A330-200 flygplanen kan säkerligen komma att bli schemalagt.
Detta flygbolag har varit ett bra tag på Arlanda och visar på god beläggning. I vår kommer de öka frekvenserna till Arlanda från sju flygningar i veckan till tio flygningar. Idag flygs de dagliga flygningarna med deras senaste flygplansmodell; Boeing 787-8. I vår kommer de tre extra flygningarna flygas av A330-200 likt detta:
QR169 DOH0130 – 0650ARN 788 236
QR167 DOH0825 – 1345ARN 788 x236
QR171 DOH1325 – 1850ARN 332 146
QR167 DOH0825 – 1345ARN 788 x236
QR171 DOH1325 – 1850ARN 332 146
QR170 ARN1120 – 1810DOH 788 236
QR168 ARN1605 – 2255DOH 788 x236
QR172 ARN2225 – 0510+1DOH 332 146
QR168 ARN1605 – 2255DOH 788 x236
QR172 ARN2225 – 0510+1DOH 332 146
Det har under den senaste tiden gått rykte om att Qatar så fort som de får lediga A350-900 kommer skicka dem till Arlanda. Detta för att detta flygplan passar linjen bättre. Detta är förmodligen på grund av flygplanets större kabin med mer ekonomi i förhållande till business-class. Detta skulle kunna betyda att Arlanda relativt snart kommer se en ny modell på Arlanda. Eftersom att de ökat frekvensen med A330-200 istället för 787-8 som på Köpenhamn så är kanske denna flygning planerad med A350-900 i framtiden.
Att man ska prata expansion om ett bolag som så sent som förra året börkade flyga på Arlanda kan ses som en aningen naivt. Men det finns rum för en viss expansion även om det antagligen dröjer några år och då kanske kommer öka under vissa säsonger. Idag flyger de med 777-300ER som ansetts som en mycket stor debut modell på en ny destination. Idag fyger de:
EK157 DXB0715 – 1200ARN 77W D
EK158 ARN1355 – 2225DXB 77W D
Detta skapar en ganska hög kapacitet som vi redan ser idag. Men om Emirates skulle expandera på Arlanda så finns det åtskilliga alternativ för detta. Det mest spännande enligt mig vore om de skulle flyga via ARN till USA, likt de upplägget de har från Milan. Att de använder Stockholm som en mindre hub för längre flygresor till USA.
Detta skulle inte förvåna mig om det sker under de närmsta 5 åren och kommer nog ske innan vi ser en A380 på Arlanda. För om de enbart kommer att expandera mot Stockholm, så flyger de nog hellre 2 dagliga än att sätta in en A380, med riktigt stor business-class. Även om Arlanda i dag iprincip skulle kunna ta emot en A380 (med vissa problem med en jetway etc.) så är detta nog inte ett förstahandsalternativ.
Även om detta flygbolag inte flyger till Skandinavien vill jag ta med det. Eftersom att se så småningom troligtvis kommer starta på Kastrup, Gardemoen eller Arlanda som ett steg i deras expansion. Det mest troliga skulle i så fall vara att de börjar på Arlanda eller Kastrup med en A330-200 eller liknande. De kommer nog flyga dagligen till en början. Jag tror att det om några år kommer finnas en marknad för ett fjärde bolag från Mellanöstern i Skandinavien.
Förra veckan så gick Etihad ut med ett avtal som handlade om codeshare med SAS, som skulle kunna ses som det första steget i en codeshare-rutt mellan Skandinavien och Abu Dhabi. Nu blir det smidigare att åka via tex. Berlin till Abu Dhabi och i denna veva så börjar även Etihad Regional att trafikera Köpenhamn. Så detta flygbolag ser jag som en stark kandidat att träda in på den Skandinaviska marknaden.
//SSpotter - Simon
0 kommentarer