Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

SAS startar långlinjer från Arlanda och Oslo!

19:58:00 Unknown 0 Kommentarer: Kategori: , , , , , , , , , , , , , , ,

Jippie! Nu kanske kriget emellan Stockholms/Oslo supportrarna och Köpenhamns supportrarna är över! För att få mer bakgrundsinformation, kolla; SAS och långlinjedebatten. För nu har SAS tillkännagett att man hösten 2015 ska starta "linjer" från ARN/OSL till Asien och USA. Jag ska försöka sätta mig in i vad planen kommer ifrån och vilka destinationerna kommer att bli.

Flygplanen som till antalet kommer vara 3, kommer vara av modellen A330-300E och kommer antagligen vara de första 3 av 4 som kommer till SAS flotta. Det som oroar mig är att SAS i och med denna expansion skulle kunna få ett spretig ombordprodukt. Läs SAS uppgradering av flottan för mer information. Diagrammet i det nämnda inlägget visar hur NEW A330 ska ersätta 4 stycken A340-343X som INTE kommer få SAS nya ombordprodukt (Se: SAS framtida ombordprodukt). Detta skulle betyda att de 3 A330-300E som flyger dessa sträckor inte kommer ersätta dessa A340 flygplan och vissa flygplan skulle därmed efter 2015 inte ha SAS nya ombordprodukt. Vi får dock hoppas att SAS gör om interiören i ALLA A340 så att denna lucka i kvalitén inte skapas.

Antalet destinationer och Frekvensen  på dessa linjer kan i princip bestämmas när man vet antalet flygplan. Är det tänkt att SAS ska starta "kortare" linjer typ Boston, Charlotte eller Delhi så behövs bara ett flygplan för att få till dagliga flygningar medan destinationer som Singapore, Hongkong och Los Angeles kräver 1.5 flygplan. Men det finns vissa regulationer (som jag inte är insatt i) som säger att SAS inte får flyga över Ryssland till Kina mer än 14 gånger per vecka, och då skulle vissa av de längre linjerna gå bort. Rykten säger att flygplanen ska delas 1.5 : 1.5 vilket gör att en destination nästan måste vara delad för att öka effektiviteten.

Alternativ 1

MEN de skulle även kunna omorganisera hela longhaul schemat så att OSL och ARN får var sin egen lång destination och att det tredje planet som inte flyger dessa kontinuerligt byter mellan dessa i exempelvis EWR. 


Alternativ 2

Detta alternativ skulle leda till färre frekvenser men att båda destinationer kommer kunna flygas från båda baser, samt att det skulle krävas färre omstruktureringar i longhaul planeringen. 
Då ett plan flyger t.ex. ARN-SIN-ARN-BOS-ARN
Ett annat t.ex. OSL-BOS-OSL-SIN-OSL
Då det tredje flyger t.ex. ARN-SIN-OSL-BOS-ARN-BOS-OSL-SIN-ARN


Antingen så är det två destinationer och båda delade eller två separata, men då skulle det bli svårt med en asiatisk destination som kräver fler en ett flygplan. Trots det så känns det omotiverat att ha en asiatisk destination från OSL. Vore mycket lättare om planen var fördelade 1 : 2

Destinationerna
Som sagt så får SAS inte flyga över Ryssland till Kina mer än 14 gånger per vecka, och då skulle vissa av de längre linjerna gå bort. SAS får inte heller flyga till NRT fler en 4 frekvenser till per vecka. Det finns rykten om att ANA även de hösten 2014 ska starta NRT-ARN vilket skulle göra denna linje mindre trolig. Singapore Airlines sade även de härom dagen till en norsk tidning att de inom två år ska starta ARN/OSL-SIN. Så jag skulle tippa på att dessa inte blir de Asiatiska destinationerna.

De Amerikanska destinationerna, som kanske kommer flygas från OSL är mycket svårare att förutspå. Antingen så vill de gå direkt på Norwegian och flyga samma destination eller så startar de till någon ny destination. Det vore roligare med flera destinationer en större konkurrens på de som redan finns.

Asiatiska:
(Färre än dagliga): TPE, HKG (Dagliga): DEL, DXB

Amerikanska (Om de VILL gå på Norwegian):
(Färre än dagliga):  LAX, SFO, MIA

Amerikanska  (Om de i INTE vill gå på Norwegian):
(Färre än dagliga): YVR (Dagliga): BOS, PHL, CLT, YYZ

//SSpotter - Simon

0 kommentarer