SAS framtida ombordprodukt
För någon vecka sedan så lanserade SAS sin framtida long-haulprodukt. Vi fick endast veta om inredningen och det jag skulle vilja kalla "statiska" kabinupplevelsen, dvs. IFE och säten. SAS som verkligen behöver en rejäl upprustning i kampen mot konkurrenterna har nu tagit det första steget mot en produkt jag som svensk kanske kan stå för.
Flygplanen har idag IFE som knappast är värt namnet. När SAS skaffade det här systemet (i början på 2000 talet) så var det bland det bästa på marknaden men idag så är det långt efter den globala standarden. Man kan i ekonomiklass (SAS GO) inte pausa eller själv bestämma filmen, utan allt går på, likt skärmar som sitter i taket på kabinen bara att man slipper sträcka nacken. I Ekonomi-plus (SAS Plus) och Business så kan man däremot få on-demand IFE, men utbudet och skärmstorleken har stor förbättringspotential.
Man har även idag ganska begränsat utbud med mat ombord. De i Business blir serverad relativt bra mat med ganska bra service medan matens kvalité sjunker för varje klass. I ekonomi så serveras två måltider utan alkohol som dricka och allt över detta behöver man betala extra för. Jag tycker att detta är ett plan som SAS verkligen kan förbättra sig på och kanske bli ett riktigt "full-service" flygbolag, likt de flesta andra i Europa och inte försöka sig på någon "lågprishybrid-service"! Det gör det svårt för resenärerna att förstå. Men denna info har inte kommit i denna uppdatering.
Vi hoppas på att konceptet och helhetsintrycket blir bättre i framtiden, att priserna kanske blir högre men att man får det man borde kräva. Nedan beskriver jag varje framtida klass för sig:
SAS Business
+ Breda säten
+ "All aisle access"
SAS business har kanske fått det största upplyftet. Nu så kommer sätena vara placerade 1-2-1 istället för dagens 2-2-2 vilket kommer göra så att varje säte kommer bli bredare och att man kommer kunna ha ett litet bord bredvid sig, vilket skulle öka det totala utrymmet per säte.
Detta ökar komforten men det måste betyda att mängden säten kommer bli färre. Det kommer bli högre priser i business och kapaciteten kommer bli mindre om man inte ökar storleken på kabinen. Dock så kommer sätena kunna ta mindre utrymme per rad eftersom de står i ett sick-sack mönster. Fördelen med denna typ av konfiguration är att alla säten kommer ha direkt anslutning till gången, så man inte behöver hoppa över en stackars medresenär. Sätena kommer vara gjorda av Hästens och skärmarna kommer vara 15 tum vilket kanske är i minsta laget men klart godkänt.
SAS Plus
- Skärmstorlek
- Ingen kontroll eller läslampa
SAS Plus är lite bättre en GO, man skulle kunna säga ett plus i kanten. Dessa säten är bredare en GO och bör ha fler finesser. SAS har nu
SAS GO
Avsaknaden av en kontroll är även i detta fall ett problem, på samma grunder som i Plus. SAS som ville skapa något i världsklass kan anses ha misslyckats här också. För de senaste systemen har ofta någon form av fjärrkontroll med skärm som kan användas bland annat för spel. Så, SAS gör något likt Norwegian, med bara en skärm, utan krusiduller.
Jag måste prisa dem för WiFi i alla klasser som kommer bli en succé! Hoppas SAS lyckas lansera detta, som en del av framtidens naturliga IFE!
Sammantaget tycker jag att SAS lyckats bra med designen, men kanske inte fullt så bra med alla finesser som krävs inom dagens flygindustri. IFEn är nog det största bakslaget trots att det kommer bli en rejäl förbättring. Nu väntar jag på det viktigaste inom SAS flotta ska uppdateras! Ni som minns bilden de publicerade för 2 år sedan med gråa säten (vilket de kanske använt sig av i denna uppdatering) i short-haul, komihåg vad snyggt det var! SAS behöver tänka på något viktigare än long-haul, short-haul!
//SSpotter - Simon
0 kommentarer