Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Hur är det att resa Norwegian Longhaul, med försening?

11:13:00 Unknown 0 Kommentarer: Kategori: , , , , , , , , , ,



Date: 19 JUL14 (21JUL14 actual)
Flight: DY7068
From: Oakland Metropolitan Airport (OAK/KOAK)
To: Stockholm Arlanda Airport (ARN/ESSA)
Dep: 19:30 (00:41 +2 actual)
Arr: 14:30 (19:06 +1 actual)
Aircraft: Boeing 787-8
Reg: EI-LNE
Seat: 9F
Class: Economy


Intoduktion


Mer än en dag sent på grund av förseningen lämnar jag Napa Valley för att ta mig hemåt mot Stockholm. Målet med vår resa var egentligen att ta sig genom hela Kalifornien, men eftersom att en anhörig avlidit så var vi tvungna att åka hem tidigare en planerat. Vi bokade 3 dagar innan om denna biljett från 9 Augusti till 19 Juli på DY7068.


Försening


Den 19 Juli vid 14-tiden fick min pappa ett sms som löd;




Vi hade som tur inte lämnat hotellet och kunde utan större problem sova där en natt till. Förseningen som enligt Aftonbladet skulle vara pågrund av ett fel på luftkonditioneringen och sedan ett problem med passkontrollen på Oakland Airport som inte hade personal på plats efter ett visst klockslag. Men det förklarar kanske inte förseningen på 27 timmar.


Vi fick genom denna försening en extra dag i “The Bay Area” som ledde till lite shopping och badande vid poolen. Vi åkte med hyrbil den 20 Juli 18:00 till Oakland Airport för att vara framme ungefär en och en halvtimme senare.  







Väl framme vid flygplatsen upptäckte vi en kö, som tur var vad SATA Internationals och som sträckte sig genom halva flygplatsen innan inchekningen. Oakland Airport hade en ganska underbemannad inchekningsdisk, i den inre inchekningshallen.






Man var även tvungen att bära bagaget man checkat in till en ny kö där man senare skulle lämna in det, vilket gjorde att det tog mer än en timme, från att vi ställde os i inchekningskön till att vi var innanför säkerhetskontrollen, som för övrigt hade mycket trevlig personal för att vara i USA.


Hur ett 27 timmar försenat flygplan kan gå på tid är för mig en gåta...



Som någon form av plåster på såret fick vi 20 dollar att använda i en valfri restauang innanför säkerhetskontrollen.


Jag tog en tur inne på flygplatsen och gick mot South West Terminalen (Terminal 2) I hopp om lite restauranger att spendera mina 20 dollar. Men i princip hela terminalen var stängd vid 21-tiden på kvällen. Som tur var så var flera restauranger öppna i Terminal 1, men även dessa stängde inte långt senare.


Snacka om att SouthWest hade tagit över terminalen totalt...


Echo, Echo. Helt tomt i gången mellan Terminal 1 och 2


Vi fick mycket mat, men ganska lite för 20 dollar. Kvinnan bakom disken var upphätsad av att alla hade matkuponger (som inte kan växlas) och gav oss chips, dricka, kakor, extra vårrullar och mat (men hon tjänade på det i slutändan ändå).




Planet som kom från Stockholm var inte bara försenat mer en ett dygn utan avgick också en timme sent från Arlanda vilket ledde till att avgångstiden obemärkt byttes från 23:05 till 23:45.



Glad över att se reklam för Stockholm i USA!




Vid gaten stod flygplans personalen och väntade på att borda planet som tog bra länge att städ, men stämningen sinsemellan var hög.





Plioterna stod och läste “flightplan” innan de bordade planet för att snabba på avgången.


Trevligt av flygpersonalen att låta alla barnfamiljer gå först. Det utropades minst 100 gånger “Open your passport so my workmate can see it when you board the airplane” vilket var aningen irriterande.


Vi bordade planet lite efter 23:45 som var den redan försenade boarding tiden. Vi var nu rejält försenade.




Planet lyfte efter halv ett och många ombord (speciellt det stora antalet barn familjer var irriterade. De släckte snabbt ner i kabinen och jag somnade fort, vilket ledde till att jag missade den första matserveringen.





Jag upptäckte en skillnad mellan de tidigare av Norwegians 787or (EI-LNB som jag flög till Oakland med). Det var bordets “hasp” och fästningsanordning men även att det nu fanns “säkerhetsbältslampor” i hela kabinen, som på EI-LNB var igensatta.

      


Bredden på stolarna är i det minsta laget, man känner sig verkligen inklämd. Men Benutrymmet var helt okej, i klass med andra bolag på marknaden. Det ska dock sägas att jag inte är särskilt bredaxlad eller stort byggd. Borden var även mycket låga, vilket ledde till att minsta rörelse skapade en skakning i bordet.







Servicen ombord var bra. Vi hade “Plus paketet” som gjorde att vi fick mat, så jag vet inte hur mat serveringen är för den resterande delen av ekonomiklass.


Fönsterna som är 787 standard med dimfunktion var bra, men kan få det mörkt men ändå se ut, glasen blir otroligt varma vilket kan vara lite jobbigt. En fördel och nackdel är att kabinpersonalen kan ställa in olika “program” i kabinen vilket ändrar ljussättning i kabinen och dimmningen på fösterna. Under hela vår flygning så var fönsterna max dimmade och man kunde inte förändra det individuellt. Jag tycker att man kanske kunde fått justera bland de mörkare nivåerna av dimmning beroende på vad man vill ha. Jag tycker ändå väldigt mycket om ljussättningen i 787an!





Under större delen av flygningen låg vi på 41000 ft men när vi flög över Atlanten så steg planet till 43000 ft. På denna höjd är det så vitt jag vet 787an det ända kommerciella planet flyger.





Den andra serveringen bestod av ett mellanmål eller en frukost som hade lämpat sig bättre som första servering. Det var en torr ost macka, jordgubbsyoghurt och apelsinjuice. Det smakade helt okej, precis vad jag förväntat mig.





Vi landade på bana 26 19:06, mer än 27 timmar efter utsatt tid.

Se landningsvideon här!


Arlanda Pir-B är ofantligt dåligt när det gäller passkontroll. Det är trångt och man måste ta en trappa eller en av tre hissar för att komma ner till ankomsthallen. Inte optimerat för ett plan med 400 passagerare.



Fördröjningen var den stora nackdelen av denna flygning. Behovet av att stanna en extra natt (även om inga problem för oss) är problematiskt om du har bråttom. Norwegian som många av oss vet har inga backup resurser som leder till stora förseningar. Jag tycker att Norwegian hanterat denna försening OK. De kunde ha haft mer stöd i incheckningen och vid gaten. Flygningen var bra, med glad och trevlig besättning, bra flygväder och en fräsch inredning. Oakland var en liten och inte så spännande flygplatsen. Du behöver inte spendera en massa tid där (men planerar att vara i tid till incheckningen). Planet avgår normalt 19:30 och jag tror att fler butiker / restauranger är öppna på den tiden. Men "taxfree shoppen" var oroligt dåligt även fast den var öppen. Jag har plockat några bra och dåliga saker om denna resa nedan: + Kabinpersonal + Airplane (787-8) - Enorm fördröjning - Bemanning OAK - Ännu mer försena ...
//SSpotter - Simon

0 kommentarer