Arlanda 2043
För några månader sedan, lanserade Swedavia en plan för hur Stockholms flygplats ska utvecklas under de nästkommande 30 åren. Denna plan skulle finansieras av 13 miliarder kronor, och den största delen av dessa pengar kommer att läggas på terminal expansion. Swedavia sade att denna expansion skulle bestå av 2 eller 3 faser, samt att trafiken skulle växa till ungefär 35 miljoner passagerare per år. Trots att det inte finns några ritningar, eller mer information. Så har jag försökt att fantisera, hur Arlanda kommer se ut 2043, samt hur Arlanda kommer utvecklas;
Swedavia.net |
Svenska Dagbladet |
Fas 1: Terminal 5
Arlanda ska först satsa på Terminal 5, som ska få ytterligare längdmeter. En ny pir mot öster ska byggas. Pir G. Denna pir ska ligga rätvinkligt eller som en fortsättning på Pir F. Om den ligger som en förlängning söderut på Pir F, så blir det en lång pir. Denna ska byggas "eftersom det behövs fler gater för stora flygplan". Trots att Pir F idag är tom 20 timmar per dag. I anslutning till detta så kommer ett nytt bagage system byggas. Detta kommer på sikt att möjliggöra inrikes och utrikes trafik i terminalerna, som vissa flygbolag väntas använda. Denna pir kommer i princip vara exakt lika stor som Pir F. De har sagt att de kommer börja förflyttningen av alla faciliteter som står på denna mark under 2015.
Samtidigt som detta sker, så kommer förmodligen gången mellan Pir A och B byggas om, till Sky Plaza. Detta ska bli någon form av mötespunkt med butiker, denna del ska byggas över incheckningen i den gamla delen av Terminalen. Detta för att koppla samman hela terminalen på ett smidigt sätt. Trots detta så kommer terminalen bli otroligt lång och spretig! Det finns ingen oficiell information på hemsidan som säger detta, men en bild på pressmeddelandet visar en skiss av denna plan.
Jag tycker att Arlanda borde ha satsat på att bygga ut "shopping" delen för att skapa någonting åt Zurich hållet. Att de skapar en större, luftigare och mer internationell miljö, likt Köpenhamns nya plan. Som skulle kunna förbättra Arlandas möjligheter som en transferflygplats. Istället för att bygga fler Pirer hit och dit... Man skulle kanske kunna bygga ut Terminal 5 mot parkeringen.
Svenska Dagbladet |
Fas 2 (och 3): Terminal 2
På en av de få bilder som finns över Terminal 2, så visas 2 stycken nya pirer (Hur många pirer får Arlanda?). En ligger på dagens Terminal 3, och den andra ligger öster om terminalen, mot Bana 3. Denna pir kommer ligga vinkelrätt mot dagens Terminal 2 och kommer inte vara som en förlängning av terminalen. All regional trafik (som nästan är obefintlig), ska integreras med Ternminal 4, när denna nya pir byggs. Den byggs nog före den andra piren.
Jag känner att Arlanda även i detta fall också borde fokusera mer på att förbättra den redan förbättrade miljön på flygplatsen. Terminal 2 är snabb att ta sig igenom, men upplägget är otroligt interessant. Att man ska ta en trappa (inte rulltrappa) upp till den andra våningen, som är placerad längst bort i termnialen... Hur hittar man dit? Jag skulle vilja att man öppnar upp mellan våningarna och satte dit rulltrappor, så att terminalen kändes mer som en enhet. Detta gäller också våningen under, där man blir transporterad till flygplanen på plattan... Att de inte bara byggde nytt istället för att renovera!
DinellJohansson |
En ritning över Arlanda "Airport City". Denna visar en hint om Pir G.
DinellJohansson |
Annan vy över blivande "Airport City"!
Min egna överblick över hur Arlanda kan se ut 2043!
//SSpotter - Simon
0 kommentarer