SAS uppgradering av flottan
Nu är det höstens början och skolan/jobben har börjat. Nu är det en av många förkylningstider och flygbolagen är såklart inget undantag. Det råder långlinjefeber.
LÅNGDISTANS
SAS har ju tidigare i sommar beställt långlinjeplan. De beställde 4 A330-300 (NG) och 8 A350-900. Dessa plan kommer att utgöra framtidensflygplansflotta hos SAS. Dessa flygplan, ska inte ersätta dagens A330-300 flygplan utan SAS A340 plan. Dessa är både äldre och mer bränsletörstiga.
Scandinavian Airlines berättade även att 7st "utvalda" (förutsägbara) flygplan ska få helt ny interiör. Nya säten och IFE i alla klasser, detta inkluderar full-flatbeds och On-Demand (Det sistnämda i alla klasser). De fyra A330 SAS beställt kommer 2015 och dessa kommer då att ersätta 4st A340 som ni säkert förstått. Gör vi lite matte på detta ser via att om vi tar bort dessa A340 plan (som ganska snart kommer att ersättas) så har vi bara 7st kvar. Det är dessa sju Airbusplan som kommer att få ny inredning. Vilka dessa plan är vet vi inte idag. Men det ska jag ta reda på! Detta hemgjorda diagram ger kanske ett hum om vad ni har att förvänta er:
Här kommer lite bilder från Presskonferensen och SAS själva:
I mycket dålig upplösning, men beskriver sätena och det nya IFE systemet
KORTDISTANSI mycket dålig upplösning, men beskriver sätena och det nya IFE systemet
På kort distansen sker det även där förändringar, SAS kommer den här hösten fasa ut 2st flygplanstyper och ett nytt kommer in! De 2 st flygplanstyperna som lämnar SAS är 737-400 och MD-81;
Det ska noteras att detta är en nos på en 737-800 inte -400
Nu när dessa typer fasas ut ersätts de inte direkt av de nya A320neo som SAS beställt. Detta gör att SAS måste wet-leasa många små plan på de kortare rutterna. De leasar idag från Braatens Regional, Jet Time och Cimber;
Jet Time- (okänt antal) 737-300/700 och nu även 6 sprillans nya ATR 72-600 med SAS målning, som utgår från CPH och ARN
Cimber- 7st CRJ 200 med SAS hybrid målning och 1st ATR 42-500 som främst flyger från CPH
Braatens- (okänt antal) Saab 2000, dessa flygs främst från ARN till finska destinationer, vissa kommer på sikt ersättas med Jet Time ATR.
Detta myller kan nog ingen förutom SAS förstå! Men jag tror att det kommer att minska sin wet-leasing när A320neo kommer om några år. Då de får in 30st nya kärror! Men de kommer nog fortsätta med ATR från Jet Time och CRJ från Cimber, även fast de nya planen kommer in. Det negativa med allt detta är att det är svårt att veta vad kabinstandarden är på just sin flygning.
SAS hävdade vid köpet av A320neo att när de moderniserat sin flotta ska ARN och OSL bara ha 737NG (veïlket delvis stämmer, men inte om man räknar med alla SAS flygningar, då några säkerligen flygs av JetTime ATR 72-600) och att CPH bara A320neo (vilket inte heller stämmer till fullo då SAS säket kommer låna kärror från Cimber och använda sina av de nya ATR 72-600 från JetTime)
Detta kommer följas upp då SAS får in nya kärror i sin redan nu spridda flotta!
//SSpotter - Simon Brobäck
0 kommentarer