Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

Min resa med Turkish Airlines

12:14:00 Unknown 0 Kommentarer: Kategori:

Som ni har märkt, så har jag inte skrivit på hemsidan på ett tag. Jag har varit i Sydafrika under ca 2.5 vecka över jul. Till och hem ifrån Sydafrika flög jag Turkish Airlines (THY), Och jag måste säga att jag är mycket nöjd med deras kvalitet!

26/12-12. Första flygningen (TK1796) flög vi En av deras nya Airbus A321-200 (TC-JRV). Till min förvåning så var planet utrustat med IFE (Planet TV) vid varje säte. Eftersom att det sällan finns på shorthaul i Europa så blev jag mycket glad! Förutom att det var lite varmt i planet så var det en mycket bra flygning!

Bra IFE, med USB laddning och framtida internet utag!

Den mycket moderna och robusta kontrollen

Dålig bild, men visar en bråkdel av alla  Wide-bodies på JNB



Nästa flygning gick från Istanbul via Johannesburg, till Kapstaden (TK40). Vi flög med ett av deras nyare Airbus A330-300 flygplan (TC-JNL). Planet lyfte strax efter på ett natten och vi var framme kl: 11:30 i Johannesburg. Vi väntade på plattan (lastade av människor) innan vi fortsatte mot Kapstaden, en resa på 1:50.

12/01-13. På hemresan flög vi först samma flygplanstyp som på dit resan, en Airbus A330-300 (TC-JNK) Då flög vi också via Johannesburg och sedan till Istanbul. Resan var ganska skumpig och mitt under flygningen skymtade vi blixtar utanför rutorna! Läskigt! Men vi kom väl behållna fram till Istanbul 05:00 på morgonen.

Planet som tog oss ifrån CPT till IST under den stormiga natten!

"TOPKAPI"


Efter att ha mellanlandat i JNB så kan jag konstatera att det måste vara en underbar flightspottingflygplats! 3st A380 säkert 5st 747, 3st 777,  15st A330-A340 per dag!


Sista biten hem, från Istanbul till Arlanda (TK1793) flög vi en äldre Airbus A321-200, som till min besvikelse inte hade IFE, men samma nya stolar. Vi satt på rad 4 (första ekonomi raden) och hade rikligt med benutrymme! Vi ankom till Arlanda starx efter 11, det var molnigt, mörkt och kallt! Inte roligt!

Överblick fram i kabin. Helt underbart flygväder!

Buissenies Class! På det första planet så var det "fixed chairs" Alltså Riktiga buiessnies class säten!

Tror att TK vill att alla deras plan (shorthaul) ska ha samma säten (förra gången jag flög ett lika gamalt plan så var det mycket äldre säten, De uppgraderar med andra ord), fast de nya 737-800/900 och de nya A321 har IFE.

Jag tycker att allt var mycket bra under alla flygningar, bra mat, bra service och bra säten med extraordinärt IFE (till och med på shorthaul!)! Synd att man är så bortskämd bara! Tipsar er att flyga med dem!

//SSpotter-Simon. VIDEO KOMMER SNART!

0 kommentarer